‘Hebben jullie de prijzen verhoogd? Ja dat klopt.’

12 september 2019

‘Whaa ik MOET mijn prijzen gaan verhogen! Is dat zo? Moet jij je prijzen gaan verhogen? Ja! Want we zijn te goedkoop. Geven in een uur veel dingen ‘weg’ zonder het enige erkenning te geven.

Aaah je bent je bedrijf aan het opdrogen. Nee, dat is niet waar jouw bedrijf om vraagt of beter van wordt.

Maar hoe doe ik dat dan, prijzen verhogen? Het communiceren aan klanten en omgaan met bezwaren van de klant. We hebben al jaren onze prijzen niet verhoogd en het voelt alsof klanten heel erg in de weerstand komen op het moment dat we dit gaan doen.’

Mooie gesprekken deze en ik voel de herkenbare frustratie, onmacht en wil om door te gaan.

Want dat bedrijf wil gevoed worden met tijd, energie en geld. De eerste twee ontbreekt het vaak niet aan bij ondernemers. Meer dan genoeg tijd en energie stoppen ze erin. Soms zelf zoveel dat je overschot krijgt. Net zoals bij je zonnecollectoren. Er wordt te veel energie opgeslagen en het gaat verloren. Het systeem kan de hoeveelheid energie niet aan.

Op zo’n momenten hebben we keuzes.

Keuzes om minder energie erin te stoppen of meer energie in andere dingen te stoppen. In thuis, tijd met de kids of andere elementen van het bedrijf bijvoorbeeld de prijsstrategie van je bedrijf.

Ik vind het heerlijk om te horen dat een ondernemer zich daar oncomfortabel bij voelt. Want uit ervaring weet ik, overal waar ik mezelf oncomfortabel bij voel, ligt de groei.

Things happens for us not to us.

En ja die prijzen heb je lang kunnen negeren totdat de boekhouder blijft zeuren, je geconfronteerd wordt op een training of je jezelf uitgeblust voelt na dag werken.

Prijzen verhogen is iets dat je bedrijf verdient. Iets dat noodzakelijk is voor je bedrijf, voor het bestaansrecht en iets dat groei betekent voor je bedrijf. Financieel en in je klantenbestand.

Want wie weet klaagt 2-10% van je klanten over de prijs en wie weet zijn dat net de klanten die niet goed meer bij je passen.
Wie weet klaagt een klant over de prijs en kom je tot een goed gesprek.
Wie weet klaagt de klant helemaal niet en stelt simpelweg een vraag.
Wie weet klaagt de klant niet.

Vaak zijn we snel geneigd om naar de toekomst te springen in momenten als deze. We nemen allerlei senario’s in ons hoofd wat een mogelijke reactie kan zijn van een klant en wat de impact daarvan op het bedrijf kan zijn. Terwijl de werkelijkheid is, we weten het niet. We weten niet hoe de klant zal reageren. Wat we wel weten of aan kunnen werken is hoe we ZELF reageren. Naar de klant en naar het bedrijf.

‘Hoi bedrijf wij moeten onze prijzen verhogen en we durven dat niet.’

Hoe denk dat je bedrijf dat ontvangt? Voelt je bedrijf zich gewaardeerd voor hetgeen wat het tot nu toe al gepresteerd heeft? Voelt je bedrijf zich erkent? Groeit je bedrijf?

Nee?

Draai ‘m dan eens om naar jezelf. Voel jij jezelf gewaardeerd voor hetgeen dat je tot nu gepresteerd hebt? Voel jij je erkent? Groei jij?

Mijn ervaring is als jij dat in je systeem opneemt, de waardering, erkenning en groei, voelt je bedrijf dat. Voelen je klanten dat en de mensen om je heen. It owns you. En heeft een klant een vraag over je prijzen, krijgt de klant antwoord. Zonder verdediging of rechtvaardiging. Gewoon oprecht.

‘Hebben jullie de prijzen verhoogd? Ja, dat klopt.’